Czy Polacy czytają etykiety
produktów spożywczych?

Ostatnie badania* wykazują, że Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami i z większą uwagą wybierają produkty spożywcze. To ważne, bo zdrowe odżywianie zaczyna się już przy sklepowej półce! Dlatego namawiam swoich pacjentów, do kupowania tych produktów, które nie tylko smakowicie wyglądają, ale także dostarczą wartości odżywczych.

Article image

Widać, że na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się podejście konsumentów do wybierania produktów spożywczych podczas zakupów i bardzo mnie to cieszy! Kiedyś czytanie etykiet deklarowało zaledwie 11% Polaków, a główną informacją jakiej poszukiwali na etykietach była...data przydatności do spożycia. Badanie przeprowadzone latem 2021 roku przez Maison & Partners wykazało, że 73% konsumentów czyta etykiety produktów spożywczych, przy czym 56% z nich robi to czasami. Niestety, okazuje się, że tylko co 5-ty Polak sprawdza etykiety za każdym razem wkładając produkt do swojego koszyka. A szkoda, bo przecież składy produktów się zmieniają, producenci wprowadzają innowacje i modyfikacje, które nie zawsze muszą iść w parze z naszymi preferencjami smakowymi i z naszym zdrowiem. Dlatego gorąco zachęcam do tego, aby czytać etykiety – nawet tych produktów, które już znamy!

W programach śniadaniowych często słyszę pytanie: „Co jest zdrowe, a co nie?”. Zawsze odpowiadam, że w każdej kategorii produktów spożywczych możemy w łatwy sposób wybrać najzdrowszą wersję. Weźmy na przykład keczupy Develey – są pełne dojrzałych w południowym słońcu pomidorów, bez zbędnych zagęstników i konserwantów, za to doprawione nierafinowanym cukrem trzcinowym i naturalną solą kamienną z kopalni w Kłodawie. Wystarczy uważnie przeczytać etykietę produktu, a przede wszystkim jego skład. To właśnie tam znajdziemy odpowiedź na pytanie „Czy to jest zdrowe?”.

CZY POLACY CHĘTNIE CZYTAJĄ etykiety?

Dane na podstawie wyników badań* konsumenckich przeprowadzonych przez Maison & Partners Sp. z o.o.

ikona osoby

Co 5. Polak sprawdza etykiety za każdym razem.

ikona 73%

Konsumenci, którzy czytają etykiety produktów spożywczych podczas zakupów.

icona 56%

Tyle osób spośród badanej grupy czyta etykiety tylko czasami.

Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyk, diet coach

* Badanie zrealizowane 30 lipca – 4 sierpnia 2021 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków 18+. N = 1040.

pozostałe artykuły