![Article image](images/czy-polacy-czytaja-etykiety-produktow-spozywczych-image.3f3417e633b46b6e54049d41250b7652.jpg)
Widać, że na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się podejście konsumentów do wybierania produktów spożywczych podczas zakupów i bardzo mnie to cieszy! Kiedyś czytanie etykiet deklarowało zaledwie 11% Polaków, a główną informacją jakiej poszukiwali na etykietach była...data przydatności do spożycia. Badanie przeprowadzone latem 2021 roku przez Maison & Partners wykazało, że 73% konsumentów czyta etykiety produktów spożywczych, przy czym 56% z nich robi to czasami. Niestety, okazuje się, że tylko co 5-ty Polak sprawdza etykiety za każdym razem wkładając produkt do swojego koszyka. A szkoda, bo przecież składy produktów się zmieniają, producenci wprowadzają innowacje i modyfikacje, które nie zawsze muszą iść w parze z naszymi preferencjami smakowymi i z naszym zdrowiem. Dlatego gorąco zachęcam do tego, aby czytać etykiety – nawet tych produktów, które już znamy!
W programach śniadaniowych często słyszę pytanie: „Co jest zdrowe, a co nie?”. Zawsze odpowiadam, że w każdej kategorii produktów spożywczych możemy w łatwy sposób wybrać najzdrowszą wersję. Weźmy na przykład keczupy Develey – są pełne dojrzałych w południowym słońcu pomidorów, bez zbędnych zagęstników i konserwantów, za to doprawione nierafinowanym cukrem trzcinowym i naturalną solą kamienną z kopalni w Kłodawie. Wystarczy uważnie przeczytać etykietę produktu, a przede wszystkim jego skład. To właśnie tam znajdziemy odpowiedź na pytanie „Czy to jest zdrowe?”.
![](images/magnifying-glass.1df4744d110059a53e0c3b67aefd7146.png)
CZY POLACY CHĘTNIE CZYTAJĄ etykiety?
Dane na podstawie wyników badań* konsumenckich przeprowadzonych przez Maison & Partners Sp. z o.o.
![ikona osoby](images/czy-polacy-czytaja-etykiety-produktow-spozywczych-icon-1.f117acc7bc5518e1690037f09274fcfa.png)
Co 5. Polak sprawdza etykiety za każdym razem.
![ikona 73%](images/czy-polacy-czytaja-etykiety-produktow-spozywczych-icon-2.bcc990a3d389377b6a54aa79646aab1c.png)
Konsumenci, którzy czytają etykiety produktów spożywczych podczas zakupów.
![icona 56%](images/czy-polacy-czytaja-etykiety-produktow-spozywczych-icon-3.8e66a8558d1a5da74a0c8d619ad7e03d.png)
Tyle osób spośród badanej grupy czyta etykiety tylko czasami.
Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyk, diet coach
* Badanie zrealizowane 30 lipca – 4 sierpnia 2021 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków 18+. N = 1040.