Zaciekawiło mnie, że dla 60% konsumentów istotne jest, aby dodatki i przyprawy takie jak sól, czy cukier
Ciekawym wnioskiem z przeprowadzonych badań jest również fakt, że jako „etykietowi detektywi” staramy się na opakowaniu namierzyć substancje niepożądane z naszego punktu widzenia (17%) a jednocześnie... nie szukamy tych naturalnych (tyko 2% szuka ich na etykiecie). Podobne podejście obserwuję w swojej pracy z pacjentami, którzy podczas zakupów często koncentrują się wyłącznie na wyszukiwaniu niepożądanych składników. Ja zachęcam do tego, aby zwrócić uwagę na te produkty, które mają prosty skład i naturalne składniki, które znamy z własnej kuchni. Odnajdziemy je na przykład w ketchupach i musztardach z linii Premium Develey.
Czego jeszcze wypatrujemy na etykietach? Najnowsze dane pokazują, że w dalszym ciągu ważne są dla nas takie informacje, jak termin przydatności do spożycia, brak konserwantów, czy wzmacniaczy smaku. To bardzo dobrze, bo powinniśmy szukać produktów świeżych, pełnowartościowych, o prostym i czystym składzie. Dzięki temu możemy jeść smacznie i zdrowo!
CZEGO NAJCZĘŚCIEJ SZUKAMY NA ETYKIETACH produktów?
Dane na podstawie wyników badań* konsumenckich przeprowadzonych przez Maison & Partners Sp. z o.o.
LISTY
SKŁADNIKÓW
z opakowania
DATY
PRZYDATNOŚCI
DO SPOŻYCIA
SUBSTANCJI
NIEPOŻĄDANYCH
(np. konserwantów, sztucznych składników)
NATURALNYCH
SKŁADNIKÓW
(np. miód, kurkuma, goździki)
TO JEDNAK NIE wszystko...
Dla 60% konsumentów istotne jest, aby dodatki i przyprawy takie jak sól czy cukier były zastępowane bardziej wartościowymi składnikami – np. kamienną solą kłodawską lub nierafinowanym cukrem trzcinowym.
Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyk, diet coach
* Badanie zrealizowane 30 lipca – 4 sierpnia 2021 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków 18+. N = 1040.