![Article image](images/jakich-informacji-szukamy-na-etykietach-image.5169c7788f60a7b209251fe4cfda8854.jpg)
Zaciekawiło mnie, że dla 60% konsumentów istotne jest, aby dodatki i przyprawy takie jak sól, czy cukier
Ciekawym wnioskiem z przeprowadzonych badań jest również fakt, że jako „etykietowi detektywi” staramy się na opakowaniu namierzyć substancje niepożądane z naszego punktu widzenia (17%) a jednocześnie... nie szukamy tych naturalnych (tyko 2% szuka ich na etykiecie). Podobne podejście obserwuję w swojej pracy z pacjentami, którzy podczas zakupów często koncentrują się wyłącznie na wyszukiwaniu niepożądanych składników. Ja zachęcam do tego, aby zwrócić uwagę na te produkty, które mają prosty skład i naturalne składniki, które znamy z własnej kuchni. Odnajdziemy je na przykład w ketchupach i musztardach z linii Premium Develey.
Czego jeszcze wypatrujemy na etykietach? Najnowsze dane pokazują, że w dalszym ciągu ważne są dla nas takie informacje, jak termin przydatności do spożycia, brak konserwantów, czy wzmacniaczy smaku. To bardzo dobrze, bo powinniśmy szukać produktów świeżych, pełnowartościowych, o prostym i czystym składzie. Dzięki temu możemy jeść smacznie i zdrowo!
![](images/magnifying-glass.1df4744d110059a53e0c3b67aefd7146.png)
CZEGO NAJCZĘŚCIEJ SZUKAMY NA ETYKIETACH produktów?
Dane na podstawie wyników badań* konsumenckich przeprowadzonych przez Maison & Partners Sp. z o.o.
![ikona 1](images/jakich-informacji-szukamy-na-etykietach-icon-1.a27f1d2f05e445a63d76aa845a209c1e.png)
LISTY
SKŁADNIKÓW
z opakowania
![ikona 2](images/jakich-informacji-szukamy-na-etykietach-icon-2.37ceb7c2e7f07545022529701714c0e7.png)
DATY
PRZYDATNOŚCI
DO SPOŻYCIA
![ikona 3](images/jakich-informacji-szukamy-na-etykietach-icon-3.6ceb15bbc5d1099b0e9ec81eead0b78f.png)
SUBSTANCJI
NIEPOŻĄDANYCH
(np. konserwantów, sztucznych składników)
![ikona 4](images/jakich-informacji-szukamy-na-etykietach-icon-4.80c02f494a5cf66157e4f10a6d640745.png)
NATURALNYCH
SKŁADNIKÓW
(np. miód, kurkuma, goździki)
![](images/jakich-informacji-szukamy-na-etykietach-icon-5.50acd02943920f31b90241bca9499017.png)
TO JEDNAK NIE wszystko...
Dla 60% konsumentów istotne jest, aby dodatki i przyprawy takie jak sól czy cukier były zastępowane bardziej wartościowymi składnikami – np. kamienną solą kłodawską lub nierafinowanym cukrem trzcinowym.
![Sól i cukier](images/jakich-informacji-szukamy-na-etykietach-icon-6.896136fd837f0ab22b4e0f0683eb749d.png)
Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyk, diet coach
* Badanie zrealizowane 30 lipca – 4 sierpnia 2021 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków 18+. N = 1040.